Martori luminosi

Calculatoarele si electronica avansata se regasesc din ce in ce mai mult pe autovehiculele actuale. De fiecare data cand activati contactul, martorii de bord trebuie sa se ilumineze, acesta fiind un lucru perfect normal pentru a dovedi functionalitatea lor, ulterior acestia stingandu-se. Daca iluminarea unuia sau a mai multor martori survine in timpul functionarii motorului, inseamna ca a intervenit o defectiune sau o functionare eronata a unui subansamblu al autovehiculului. Iata care sunt cele mai importante avertizari ale martorilor luminosi din bord: 

  • Martorul pentru presiunea uleiului avertizeaza asupra faptului ca nivelul din baia de ulei este prea scazut sau a aparut o problema de ungere a motorului. Este recomandat sa opriti imediat motorul si sa verificati nivelul pe joja de ulei. Completati, daca este cazul. Ulterior, verificati inca o data nivelul cu motorul rece si masina stationata pe teren drept.

Daca la momentul verificarii, nivelul de ulei este cel solicitat de producator, nu mai porniti motorul si adresati-va unui service specializat.

 

  • Martorul pentru temperatura lichidului de racire se ilumineaza in timpul functionarii motorului pentru a indica cresterea temperaturii peste nivelul considerat normal. Opriti functionarea motorului. Asteptati ca acesta sa se raceasca partial si verificati nivelul lichidului de racire. Completati numai cu apa distilata. Apa din reteaua de alimentare poate cauza coroziuni sau depuneri in sistemul de racire. Ulterior, verificati inca o data nivelul, cu motorul rece.

Daca iluminarea martorului reapare, este necesara o vizita in service.

 

  • Martorul pentru motor. Martorul galben pentru motor se poate ilumina din mai multe cauze, dar cu siguranta este o problema. Este posibil sa constatati o diminuare a performantelor motorului, dar va puteti continua deplasarea. Reduceti viteza de deplasare, pe cat posibil, si nu mai folositi frana de motor. De asemenea, evitati turatiile ridicate. In general, este recomandat sa ajungeti la service cat mai urgent.  

 

 

  • Martorul pentru sistemul ESP. Acesta trebuie sa se aprinda numai atunci cand sistemul intra in functiune sau atunci cand decuplati ESP-ul. Daca martorul se ilumineaza in timpul deplasarii, inseamna ca exista tendinte de derapaj si atunci viteza si/sau stilul de conducere trebuiesc adaptate la conditiile de trafic. In cazul in care martorul ramane aprins, sistemul nu mai functioneaza. Atentie: la unele modele, in aceste momente nu mai functioneaza nici sistemul ABS. Este necesara verificarea intr-o unitate service.

 

  • Martorul pentru sistemul ABS. Defectiunile care pot aparea la ansamblul ABS tin, in principal, de senzorii montati la roti. In cazul in care computerul central detecteaza faptul ca unul sau multi senzori furnizeaza date eronate, va informa prin iluminarea martorului din bord, va stoca un cod de eroare pentru determinarea ulterioara a cauzei si va dezactiva sistemul pana la remedierea defectiunii. Capacitatea masinii de a frana, fara acest sistem, ramane nealterata. Recomandarea este, insa, sa ajungeti cat mai curand posibil la service.

Un alt motiv pentru semnalarea unei erori in sistemul ABS este utilizarea unor anvelope cu diametre diferite sau aparitia unei pene, vitezele de rotatie masurate de senzori, in acest caz, inregistrand valori net diferite.

 

 

  • Martorul luminos incarcare acumulator va semnalizeaza, cel mai probabil, o defectiune a alternatorului sau a acumulatorului masinii. Este necesara o verificare a sistemului electric al autovehiculului intr-un service specializat, pentru a determina daca acumulatorul trebuie inlocuit sau problema este generata de un alt subansamblu.

 

  • Martorul luminos pentru filtrul de particule se ilumineaza atunci cand filtrul de particule este incarcat cu funingine si nu mai permite evacuarea corecta. Pentru a fi evitata blocarea filtrului, funinginea trebuie arsa prin cresterea temperaturii gazelor de evacuare. Intrucat motorul diesel are randament mai bun decat cel pe benzina, temperatura gazelor de evacuare este mai redusa. Ca urmare, este prevazuta o procedura automata de regenerare a filtrului de particule, care este conditionata de utilizarea unui regim de turatie mai ridicat. In masura in care operatiunea de auto-curatare a filtrului de particule nu reuseste, va fi necesara regenerarea acestuia in service.

 

  • Martorul pentru airbag-uri. In cazul aparitiei unei erori in sistemul airbag, aceasta va fi semnalizata soferului in bord si sistemul va fi dezactivat sau, in unele cazuri, va declansa toate airbag-urile, indiferent de zona de impact. Cea mai frecventa cauza de aparitie a erorilor este reprezentata de contactele imperfecte ale mufelor. Acest lucru se poate intampla atunci cand scaunele fata sunt deplasate maxim in fata sau in spate. In orice situatie, chiar si dupa remedierea problemei, martorul luminos din bord care a anuntat eroarea va ramane activ pana cand va fi sters codul de eroare din memoria ECU, acest lucru putandu-se realiza in service. De cele mai multe ori, prezenta martorului luminos blocheaza, in continuare, functionarea sistemului airbag.

 

 

  • Martorul pentru centura de siguranta. Acesta ramane aprins cat timp nu este cuplata centura de siguranta pentru sofer si/sau pasager. Multe dintre masinile actuale avertizeaza si sonor asupra acestui aspect.

 

  • Martorul pentru sistemul automat de oprire si repornire a motorului. In cazul in care autoturismul dumneavoastra este echipat cu un sistem automat de oprire si repornire a motorului, functionarea sau decuplarea acestuia va fi semnalizata printr-un martor luminos.

  

  • Martorul pentru frana de mana se ilumineaza atunci cand nu a fost decuplata complet frana de mana.

  

Este de mentionat faptul ca iluminarea martorilor din bord poate fi cauzata si de o functionare eronata a subansamblelor electronice. Atunci cand datele nu sunt transmise, receptionate si procesate corect de catre acestea, pot fi semnalate probleme, in realitate inexistente. Recomandarea este ca orice problema semnalata in bord, care nu poate fi corectata prin interventia directa a soferului, sa fie verificata si remediata intr-o unitate service specializata.

Member

  • Lyoness
  • HRCCI